svar frågestund - malta 2

2014-05-18 // 18:50:00 // malta // Kommentarer (4)

Hotellet:

 

Bodde du på hotell? Isåfall hur var maten där? :) - Den första dagen var jag lite tveksam på maten men den blev man van. Till middag fanns alltid pommes/klyftpotatis och någon form av schnitzel så god mat fanns alltid.
Nu vet jag inte om du bodde i värdfamilj, men hur är det med tvättmöjligheter? Blir ganska jobbigt att ta med nya kläder för tre veckor :/ - Jag bodde på hotell och vi fick antingen tvätta i handfatet/badkaret eller gå till en kemtvätt. Jag har hört att de i värdfamilj fick tvätta sina kläder i familjens tvättmaskin :)
fanns det hårfön på alla hotellrum?? - Minns faktiskt inte </3 tror det?
Var fanns det Wifi? (läste tidigare på din blogg att det inte fanns gratis wifi på hotellet) - Wifi fanns på hotellet men kostade 2,5€/timmen. På hotellet brevid kostade det 2€. På McDonalds och många andra små cafén var det gratis
Bodde du på Suncrest på Malta? Isåfall hur var hotellet? Och maten? Fanns det mycket nyttig mat eller bara onyttigt? - Yes! Suncrest for the win!! Hotellet var bra, man var ju trots allt inte där speciellt mycket, det dög att sova där. Mycket mat var sådant jag inte kände till då det var maltesiska rätter. Hade tänkt vara nyttig på Malta men så blev det cola & pommes varje dag, hehe. Buffén var ganska stor men jag gick liksom alltid till mina pommes och schnitzel så minns ingenting av det andra som var där. Tragiskt. 
Har man mycket tid att "bara hänga" eller använder man fritiden att vara med kompisar? Märklig fråga, det jag egentligen vill få fram var om det är någon idé att ta med tex. Böcker. Eller om det bara tar onödigplats och att man inte ha tid att läsa? - Enligt schemat hade vi 2 dagar helt utan aktivitet. Två dagar med bara kvällsaktivitet (detta var på helgerna) samt 9 "pass" utan aktiviteter. Minns att vi valde att inte köpa någon aktivitet för att vi ville ha mer fritid. Jag hade med en bok, öppnade den inte ens.
Fick ni hänga i andras hotell rum på kvällarna? - Ja, fram till klockan 12 :) 
Varför valde du Suncrest? Var det nära allt - Jag och min kompis valde Suncrest för att vi hade läst att det fanns gratis wifi (lögn) sedan ringde min mamma och frågade vilket hotell som låg mest centralt. Vi vill ju inte bo i öknen liksom. Så då blev det Suncrest :)
Hur var ledarna? - Våra ledare var helt underbara. Det gulligaste var ju att dom blev kära i varandra! Vissa ledare var hårdare än andra med regler osv.
Hur var stranden utanför suncrest? var det stenstrand? - Det var som en klippa, men det fanns en stenstrand en bit bort. Man fick inte bada i havet utan ledare för det fanns så många sjöborrar.

Vårt rum såg ut som på första bilden, men min roommate tyckte vägg-sängen var jobbigt så hon beställde en ny så vi sov som på sista bilden :)

 

Skolan/vänner:

 

Fick man ha korta shorts i skolan? Står någonstans att man inte ska ha korta shorts, stämmer det..? - Ja det fick man. Minns inte hur många som sa till mig att ha typ onepiece på mig för att respektera deras kultur men man fick ha på sig vad man ville så länge man inte visade underkläderna /badkläderna.
Var det muntliga redovisningar på lektionerna? Alltså inför hela klassen - Nja lite muntliga lekar typ. Bror på vilken nivå man hamnar i.
Var man tvungen att ha på sig Tshirts i skolan? - Nej, man fick ha linne också :)
Gick du international eller classic? - International :)
Var det svårt i skolan alltså svårt engelska? - Jag tyckte inte det men jag har alltid haft lätt för språk.
Vag gjorde ni i skolan? - Vi hade böcker som vi arbetade med. En textbook och en workbook. Vi läste texter och gjorde korsord, lekar och övningar som hade med texterna att göra. Minns att vi hade debatt en gång och jag & Jessica gick loss på stackars Paul :p
Hur gamla var de flesta? - Mellan 98 - 95or så 14-17
Tog det lång tid innan man blev kompisar? Vågade man prata med folk direkt? Var det någon som tog initiativet eller bara snackade alla? (Jag kan vara ganska blyg bland nya personer) - Nej, Evelina var den enda som gick runt och snackade på flygplatsen så jag och Jessica sa att henne ska vi hänga med för hon verkade cool. Sedan frågade Lina & Viktoria om vi ville leka med dom i en vattenlekpark så det var väl så vi lärde känna dom.  
Jag ska till Malta i sommar och är 13 (ska fylla 14) men tror du de är andra lika "unga" som mig där... Jag tycker inte om o vara minstingen o e lite rädd att de ska tycka att jag e liten. - Ja definitift! Har många som skriver till mig på kik som är mellan 13-14 :)
Hängde man mycket med personer från andra länder, eller bara med svenskar?
- Jag personligen hängde mest med svenskar och norskar. Men det var för att vi förstod varandra bäst :)
Fanns det snygga killar ;) - Beror helt på vad man gillar. Det var ganska litet utbud om jag ska vara helt ärligt, enda gången man träffade folk var antingen på stranden eller numero uno (disco). Lyckades haffa en snygging så jag var nöjd ;)
Går alla på samma skola? -  Alla på Suncrest gick på samma skola. Tror Ramla bay gick på samma också men de gick andra tider än oss.

 

 

Mat/dricka/utflykter

 

Hur var det med alkohol? Var det många som drack och blev dom hemskickade? Får man inte dricka även om man är över 16? - I min grupp blev ingen hemskickad som tur var! STS regler säger att man inte får dricka även om man är över 16 och alkoholgränsen i Malta är 16, men visst fanns det folk som sket i det. 
Hur var det när man åkte iväg på utflykter med maten? Stannade man vid en kiosk så fick man köpa typ godis som mellanmål? (jag tränar väldigt mycket och vill inte äta vad som helst) - Oftast fanns matställe på de utflykter vi gjorde med allt mellan fruktsallad till hamburgare och pizza. När vi skulle till Peters pool fanns varken mat eller toaletter så då stannade vi och fick handla i en affär. 
Nu kommer en konstig fråga kanske men fanns det toaletter på stränderna? - Oftast ja, men ibland nej. Som på Peters Pool. 
Hur mycket pengar går på mat? - Jag hade fått 100:-/dagen av mamma & pappa men köpte lunch i skolan för 20:- (cola och baguette) så då hade jag ganska mycket över till typ mat på stranden eller godis. 
Hur var frukostbuffén? Ungefär vad fanns? :) - Massa olika sorters yoghurt/fil, flingor, müsli, flera sorters smörgåsar, pålägg, tårta, oboy, juice, frukt med mera :)
Det dåligaste med resan? - Oj, antingen att jag hakade upp mig så på den där killen istället för att hänga med min grupp eller att jag köpte ett par shorts som var för små. 
Vart var du någonstans för att vara på internet gratis? -  Antingen McDonalds eller andra caféer/ matställen. Pizzerian brevid hotellet hade gratis Wifi som räckte till ballkongerna mot restaurangen!

 

 

Övrigt:

 

Badade du med delfiner? Om du gjorde Det var det Roligt. Om du inte gjorde det hade Du viljat gjort det? NEJ!! Ångrar mig lite, men samtidigt var det så många som gjorde det så tror bara man tog en bild? Vet faktiskt inte vad man gjorde :/
Om du hade gjort om resan hade du valt. Samma hotell eller hade du valt det andra?;-) -Svår fråga, hade nog valt samma just för att det låg så centralt. Men å andra sidan har jag ju så fina minnen där, så skulle ha så höga förväntningar. Som sagt, svår fråga!
Hej hurdan var shoppingen i malta alltså jag skall till st paulsbay o undrar om det finns liksom några bra märken <3 - Är inte speciellt märkesintresserad när det kommer till kläder men jag tyckte att shoppingen var riktigt bra! :)
Är det mycket typ killar som följer efter svenska tjejer? asså känner man sig otrygg? - Nej gud nej! Skulle säga att jag och Lina följde efter alla snygga killar istället..
Ungefär hur varmt var det? :) - På dagen mellan 30-40 och på kvällen runt 20 :)
Var du till Sicilien eller vet du någon som var där? har beställt resa dit men vet inte om jag blir själv, var det många som var det när du åkte? :) - Nej jag åkte inte dit. Vet folk som gjorde det och hade superkul! Det var ganska många som åkte dit :)
Hur stor rese väska hade du med dig? tyckte du att den var nog stor eller hade du ville haft en annan storlek? - HÄR finns en bild på mig och min resväska. Älskar min resväska, tycker om att den har två olika delar så brukar alltid fylla ena med det jag ska ha med mig och andra halvan med shopping.
Var det några regler någonstans som du tycker att man behöver veta? - De viktigaste reglerna är nog
- Läggdags klockan 12, ledarna går runt och lyssnar, hör de ljud från rummet knackar de på. Ibland kommer de in ändå fast det inte låter. Sjukt spännande att försöka ta sig från 1 rum till ett annat utan att glidarna märker det.
- Varje dag är en eller två ledare så kallade Gold Leaders, de hänger på hotellet hela dagen och kollar till sjuka elever och det är även dom som kollar rummen på kvällen. Vi kallade som för glidare, för de gled runt så tyst i korridorerna halva natten. 
- Kom för gruds skull i tid till samlingarna. Vi kom 30 minuter sent en gång efter att ha varit på stranden och bussen åkte nästan utan oss till hotellet.
- Alla ska sova på sitt egna rum.
- Ingen alkohol!
Självklart finns det sätt att lura systemet på.
Någonting som du tycker att man måste göra när man väl är där? - Även fast det är förbjudet, gå till hotelltaket vid solnedgången och kolla utsikten. Parasailing var ganska coolt också!
Ungefär hur många tröjor/shorts tycker du att man behöver ha med sig (är där i 3 veckor!) vill inte ta med mig alldeles för mycket/lite. - Jag hade ca 4 par shorts (köpte 7 par där) och kanske 11 överdelar (köpte massa där).
Hur varmt är det där? - Mellan 20-40 grader :)
Om man är blyg blir man lätt utanför då? - Nej, jag var väldig blyg, fick vänner för livet♥
Om man är lite större blir man retad då? eller är dom flesta snälla emot än ändå. (mår sjukt dåligt över det och är rädd för att bli retad över min kropp) - Nej absolut inte! Jag mådde dåligt över min kropp innan jag åkte men det gick superbra. Alla är så otroligt snälla :)
Hur mycktet kosta det total(Resa,fickpengar,mat,lunch,aktiviteter osv.) - Resan kostade 24 000 något tror jag med alla tillägg (så som explorer pass) och så hade jag 7000:- i fickpengar till mat, shopping och en extra aktivitet :)
Spara du ihop eller betala dina föräldrar allt,om du spara har du tips hur jag kan spara? - Mina föräldrar betalade resan och jag & min kompis hade bestämt oss för att resa innan jul så jag sparade mycket pengar från jul & min födelsedag i mars. Sedan minns dag att jag sparade 10or i 6 månader så fick nog ihop närmare 1500 i 10 kronor :)

Tusen tack för alla fina ord ni sagt om både mig och min blogg i kommentarerna, massa kärlek till er! Hoppas ni är nöjda med svaren, är det något mer ni funderar på är det bara att kommentera, kika mig (@louisejohanna) eller skriva till mig på facebook hääär!

/LOUISE

Kommentarer
Postat av: Linnéa

ingår resan till peters pool eller åkte ni dit själva?

2014-06-03 @ 20:30:00
Postat av: Sofia

Hej! Vet inte om du fortfarande uppdaterar om Malta elr något alls, men tycker du att det är viktigt att ha med en kompis? När jag tänkt att åka är jag 15 år, jag funderar på att åka själv, går det lika bra tror du??

2014-07-24 @ 00:55:50
Postat av: Johanna

Maila mig gärna :) [email protected] // Johanna

2015-01-17 @ 06:27:15
Postat av: Tova

Hej! Jag undrar om du är "Ef ambassador". Jag skulle jätte gärna vilja bli det, men behöver lite hjälp på vägen! Tack i förhand ❤️

2016-04-15 @ 19:14:19
URL: http://nouw.se/tovalinnnea

Kommentera inlägget här:

NAMN:
Kom ihåg mig?

MAIL: (publiceras ej)

URL/BLOGGADRESS:

KOMMENTAR:

Trackback
RSS 2.0