svar på frågestunden!

2013-02-10 // 20:53:00 // malta // Kommentarer (7)

SHOPPING/KLÄDER

Vad var det för priser på TERRANOVA? – Ganska billiga, ca Gina Tricot priser dvs en t-shirt för 100:- och shorts för 250:- men det var jättemycket rea när vi var där, så man kunde fynda riktigt mycket!

Var det bra shopping?- Jag tycker det

Vilket var det viktigaste klädesplagget? – Att ha med sig? Flipflopp kanske, eller en oversize t-shirt att ha i skolan

Behöver man ta med sig ytterkläder/jackor osv? – Inge jacka kanske, men ta med en långärmad

Fixa alla sig mycket utseendemässigt hela tiden eller mest från början? – Ingen var jättehårt sminkad, och där nere hade jag mest mascara och på utekvällen la jag till eyeliner och läppglans

Var det dyrt? – Nej inte farligt

Var alla smala? – Det var ingen överviktig i våran grupp

Ungefär hur mycket pengar tycker du man ska ha med sig? Jag kommer förmodligen shoppa en hedel :) – Jag hade 6000:- till shopping

Hur mycket fickpengar gjorde du av med? – Mellan 7000- 7500:-

 Är det någon mening att ta med sig något långarmat/långbyxor, eller är det varmt dygnet runt? – Det är varmt jämt, men ta med en långärmad och ett par tunna byxor i fall att!

 

MAT

Hur mycket pengar behöver man ta med sig för att köpa mat ungefär, för tre veckor? Vad ligger priserna på? Hur ofta käkar man ute? – Jag fick 100:-/dag av mina föräldrar till mat dvs 2000:- till mat och det räckte gott och väl då jag köpte lunch i skolan varje dag för 25:- frukost och kvällsmat fick man på hotellet. Vi åt ute 2 gånger och sedan köpte vi ofta dricka och typ pommes frites på ständerna. Det var inte alls dyrt.

Äter man lunch i skolan? – Lunch finns att köpa men det är inget måste att äta i skolan.

 

HOTELLET

Förekom det sprit? – Ja, fast inte mycket

Sov man med endast sånna från sitt land om man inte valde att man ville bo ensam svensk? - Ja

Bor man bara med svenskar eller blandat? - Man kan välja när man bokar om man vill bo som enda svensk, då kommer han att bo med andra Te.x. Norskar och Danskar) annars bor man med svenskar.

Haha rakade du benen varje dag, isf vilken rakhyvel använde du? – hade epilerat benen innan så hade ingen hårväxt de första två veckorna sedan rakade jag varannan dag sista veckan med en vanlig Venus-något hyvel

Hur var rummen där ni bodde? – Helt okej, inte 5 stjärniga rum, men de dög gott och väl!

Och var bodde du? – Hotell Suncrest

Hade någon med sig en dator/ipad eller liknande? Såg på STS hemsida att Suncrest har gratis WiFi. – Okej, det där ljuder de om!!! Inget gratis WiFi där inte, fick betala 2,5€/timme. Fanns folk som hade med sig dator/iPad men inte alls många
Har man tillgång till tvättmaskin? – Tvättmaskiner finns, men det var ganska dyrt att tvätta där

Fanns det tvättmaskin eller tvättade ni kläderna för hand? – Det fanns, men vi tvättade för hans i badkaret eller handfatet.

Fanns det hårtork? - Ja

Hur många andra bodde du med? – 3st, men jag sov sällan i mitt rum, sov mad 4 andra istället

Bodde du med dina kompisar? – Bodde med Jessica men sov som sagt sällan där

Var det lätt att få tag på schampoo, balsam, solkräm etc.? Tänker mest om det skulle ta slut. – Ta för guds skulle inte med det ner!! (Shampoo, balsam tänker jag på nu) Tar bara plats och väger mycket i väskan. Köp där, finns billigt i varje butik.

 

SKOLAN/VÄNNER

Är det svår engelska? (typ att dem bryter, snackar snabbt osv.)– Nej det tyckte inte jag, men de var ruskigt bra på engelska!

Var det folk som inte kunde så mycket engelska men klarade sig bra ändå? - Jadå :)

Hade man lektioner med dom från andra länder med? - Bara om du går internationell 

Fick du lätt vänner? – Jadå

Åkte du själv? – Nej åkte med Jessica

Hittade man vänner snabbt? – Ja, redan andra dagen klickade jag och Jessica med Lina, Vicci, Evelina och Lisa som vi sedan hängde med resten av tiden

Kan man göra mycket saker själv utan att lärarna/ledarna hänger runt om en? – Om man har fritid kan man gör vad man vill, men annars är ledarna alltid med till skolan, stränder på bio osv.

Hur var stämningen i flyget påväg ner till Malta? – Ganska spänd, alla var så exalterade och nervösa

Hur gamla var de flesta? – Mellan 14-17 år

Var de flesta mogna - Jadå

Fick du många vänner? - Ja

Accepteras man som man är? – Ja :)

Hur många från Sverige åkte med? Hur många killar samt tjejer var det? – Vi var 27 som kom från Sverige samma dag som jag (från Malmö, Stockholm och Göteborg) 12st från Göteborg och av de 27 var 3st killar.

Flest killar eller tjejer? (ålder?) - De va flest tjejer

Vilka tider var ni i skolan? – Första två veckorna mellan 11.00–14.20 och sista mellan 08.00-11.20

Gick du internationell eller classic? - Internationell

Vilket hotell bodde du på? - Suncrest

Åkte du dit själv? –Nej åkte med en kompis

Hur gammal? – Jag var 16 och hon 15 (fyller sent)

Kände du dig välkommen? - Ja

Var du nervös? – Nej, faktiskt inte

 

ÖVRIGT

Var det något du kom på på plats som skulle varit bra att ha tagit med sig? – Kommer faktiskt inte på något

Kan du berätta de viktigaste/mest användbara saker du hade eller ångrar att du inte hade? – Penna och block till skolan

Hur var vädret? – Jättefiiiint och vaaaaaarmt <3

Hur var det med solen? - Varmt

Vad skulle du tipsa om för solskyddsfaktor, hur länge man kan sola och så? ;) – Jag skulle tipsa om 30 eller 50 de första dagarna och sola mellan 1-3 timmar. Jag hade redan en basbränna så jag körde på solojla och solade väldigt länge redan från början.

Hade du sån tillval så man gjorde fler aktiviteter på helger och så? (hur var det?) - Nej det hade jag nog inte, man kunde dock köpa till aktiviteter där nere. Men vi köpte inte så många då vi ville ha fritid, haha. 

Vad kostar det om man vill åka t.ex bananbåt, spirit of malta osv? – Mellan 15-30€

Hur var det när man kom fram till flygplatsen? - Spännande!

Fanns det en ledare på plats där eller var man själv med de andra som skulle åka? – Våran ledare som vi sedan hade under tiden på Malta var där och hjälpte oss med allt, hela vägen till hotellet.
Finns det ledare på plats när man landar eller hur vet man vart man ska gå och så? – Som sagt följde hon oss hela vägen från Göteborg till Malta
Hade många med sig egna snorklar, cyklop och simfötter? – Såg ingen som hade det faktiskt
Fick du mycket hemlängtan när du var där? – Nej, skäms lite över att jag bara ringa mamma 3 gånger varav 2 var första veckan, haha. Saknade mina vänner mer.  

Var majoriteten från sverige, eller det var blandat? - Det var nog ingeför lika många Svenskar som Norskar. Lite mindre Danskar, finskar, ryssar, spanjorer och italienare.

Hur har det ändrat dig som person att resa till ett nytt land utan föräldrar? – Ja, jag är mycket mer framåt, social, och öppen nu. Bryr mig lite lika mycket om vad folk tycker och tänker om mig.

Hur var det att flyga utan föräldrar? – Kul!

Kan du göra en packlista? – Ja, fast inte nu, kan lägga upp det så snart som möjligt J

Kan du skriva typ tio tips/saker man kan tänka på?

Packa inte för mycket kläder då du kommer att shoppa där nere, 

Ta med penna & block till skolan, 

Ta med keps!!, 

Om du gillar the body shops body butter ska du köpa på dig där nere då en burk kostar 100:- istället för 175:- som i sverige, 

Bjud på dig själv, 

Drick mycket vatten, 

Ta med ett par skor som är bra att gå/dansa i typ converse, 

Klä dig inte för varmt i skolan för de har jättedålig luftkonditionering och man dör av svett om man har mer än ett tunt linne och shorts på sig, 

Ta inte med mig shampoo, balsam, tvål ner dit, det tar bara plats i väskan och väger mycket. Ta med någon liten flaska bara och köp mer där nere. Det är billigt och finns överallt!

Njuuuuuut! Veckorna går sjukt fort och helt plötsligt är det dags att åka hem.


Sådär ja! Svaren på alla frågor. Många ställde liknande frågor så valde att göra kategorier, delst för att det blir lättare för mig och för att det inte ska bli så rörigt :)
Hoppas att ni blir nöjda nu! 
Självklart kommer jag att fortsätta svara om ni ställer frågor, tyckte att det här var ett bra sätt att samla alla era frågor på bara :)
/LOUISE
Kommentarer
Postat av:

när du säger att det förekom alkohol, menar du att dom gick på nattklubbar och drack eller att dom köpte alkohol? Finns det risk att ledarna söker igenom rummet och väskorna om de misstänker att man köpt alkohol?

2013-02-19 @ 01:17:26
Postat av: ii

var du nöjd med hotellet eller du tror suncrest var bättre?
var det fräscht?
vad fick dig att välja ramla bay? :)

2013-02-21 @ 16:13:31
Postat av: Anonym

menade tvärt om med hotellen, hihi

2013-02-21 @ 18:06:06
Postat av: Anonym

hej, jag har några frågor ang malta! var det flera som åkte själva och isåfall fick de lätt vänner eller var det svårt eftersom man inte kände någon från början? kunde det bli att de var själva typ första dagen då eller hittade alla ett kompisgäng direkt? om man är lite blyg är det svårt att få vänner då och måste man vara väldigt på för att inte hamna utanför eller är alla snälla och tar med en? och var det flera av de vännerna du lärde känna som bodde i värdfamilj? vad tyckte dem om det? :)

2013-03-12 @ 16:23:25
Postat av: Anonym

håller du kontakten med folk du träffade på malta än?
har ni träffats igen? kram <3

2013-03-16 @ 13:20:54
Postat av: Anonym

Köpte du till explorer pass+ isåfall tycker du att det var värt det? :)

2013-04-06 @ 17:47:48
Postat av: sofia

Några frågor: Vet du hur mycket parasalling och banana boat kostar? Behövde man beställa eller tänka på något speciellt innan man gjorde parasalling? Var kunde man göra det?
Hur var Suncrest strand? var det stenstrand? va vattnet fint? vet du ifall det fanns värdefack på sucrest hotell? i så fall hur stora? får en dator plats?

2013-05-02 @ 20:23:15

Kommentera inlägget här:

NAMN:
Kom ihåg mig?

MAIL: (publiceras ej)

URL/BLOGGADRESS:

KOMMENTAR:

Trackback
RSS 2.0